Η Δέσποινα Τσακίρη είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Προερχόμενη από το γαλλικό ακαδημαϊκό χώρο των Sciences de l’Education (Επιστημών της Εκπαίδευσης), ασχολείται με την αξιολόγηση προσώπων και δράσεων στον εκπαιδευτικό θεσμό, την οποία διερευνά ως κοινωνικό πράττειν της κριτικής λειτουργίας στην εκπαίδευση. Εμπνεόμενη από την καστοριαδική σκέψη εστιάζει στο φαντασιακό στοιχείο της αξιολόγησης, προκειμένου να κατανοήσει και να ερμηνεύσει τις θεσμιζόμενες και θεσμίζουσες πτυχές των καθημερινών διυποκειμενικών συμπεριφορών στο σχολικό θεσμό, των συλλογικών δράσεων και των εκπαιδευτικών προταγμάτων.
Σπούδασε και έζησε στο Παρίσι πολλά χρόνια (1982-1998). Έκανε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Paris X-Nanterre και υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή στο Πανεπιστήμιο Paris VIII-Vincennes à Saint-Denis με Επιβλέποντα Καθηγητή τον Jacques Ardoino και Πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής τον Κορνήλιο Καστοριάδη. Ανέπτυξε διδακτική και ερευνητική δραστηριότητα στο Πανεπιστήμιο Paris X-Nanterre. Ερχόμενη στην Ελλάδα, εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας από το 1998 μέχρι το 2005, οπότε διορίσθηκε Επίκουρη Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής της σταδιοδρομίας στο Πανεπιστήμιο, πέραν των ερευνητικών και διδακτικών της καθηκόντων, υπηρέτησε θέσεις ευθύνης όπως Αναπληρώτρια Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Μέλος της Επιτροπής Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε) του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Διευθύντρια δυο Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών: «Εκπαιδευτική Πολιτική: Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Διοίκηση» και « Εκπαίδευση, Ανθρώπινο δυναμικό και Πολιτικές απασχόλησης» κ.α.
Έχει ατομικές και συλλογικές δημοσιεύσεις σε ξενόγλωσσες και ελληνικές εκδόσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Marmoz L., Moumoulidou M., Tsakiris D., Stamelos G., (Editeurs) (2015) La recherche en éducation dans un monde en crise. En Grèce et ailleurs, Paris : Harmattan :246p
Despina Tsakiris is a Professor at the Department of Social and Educational Policy of the University of Peloponnese.
Coming from the French academic field of Sciences of Education, she is involved in the evaluation of persons and actions in the educational institution, which she explores as a social act of critical function in education. Inspired by Castoriadis’ thought, she focuses on the imaginative element of evaluation in order to understand and interpret the institutionalised and institutionalising aspects of everyday intersubjective behaviours in the school institution, the collective actions and the educational propositions.
She studied and lived in Paris for many years (1982-1998). Her undergraduate and postgraduate studies were at the University of Paris X-Nanterre and she supported her doctoral thesis at the University of Paris VIII-Vincennes à Saint-Denis with Jacques Ardoino as Supervisor and Cornelius Castoriadis as Chair of the Jury. She developed her teaching and research activity at the University of Paris X-Nanterre. Coming to Greece, she worked as a researcher at the Centre for Educational Research from 1998 to 2005, when she was appointed Assistant Professor at the University of Peloponnese.
In the context of her academic career at the University, in addition to her research and teaching duties, she has served in positions of responsibility such as Deputy Chair of the Department of Social and Educational Policy, Member of the Committee of the Special Account for Research Funds (SRA) of the University of Peloponnese, Director of two Postgraduate Studies Programmes: "Education Policy: Planning, Development and Management" and "Education, Human Resources and Employment Policies" etc.
Her writings include individual and collective publications in foreign and Greek scientific editions, such as:
1. Marmoz L., Moumoulidou M., Tsakiris D., Stamelos G., (Editors) (2015) La recherche en éducation dans un monde en crise. En Grèce et ailleurs (Educational research in a world in crisis. In Greece and elsewhere), Paris : Harmattan : 246p
2. Tsakiris D., (2018) The institution of student evaluation and the imaginative element, Athens : Metaixmio : 253p.
- Γονεϊκή Επιλογή και εκπαιδευτικές πολιτικές
- Αριστεία στην εκπαίδευση και κοινωνικό φαντασιακό: κοινωνιολογικές προσεγγίσεις
- Υπερεκπαίδευση
- Κοινωνικές θεωρίες των θεσμών και το ζήτημα της αξιολόγησης
- Διυποκειμενικές διαστάσεις της αξιολόγησης και η έρειση ανάμεσα στο ατομικό και κοινωνικό φαντασιακό
- Συμβουλευτική και διαχείριση ομάδων