ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ505
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ – ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η παροχή γνώσεων των βασικών αρχών της επιδημιολογίας της διατροφής και την σύνδεσή της με την κλινική πράξη, καθώς και την επιδημιολογική προσέγγιση της δίαιτας και της διατροφής με τα μεταβολικά νοσήματα και γενικότερα τις χρόνιες νόσους που σχετίζονται με τη διατροφή.

Μαθησιακό αποτέλεσμα:

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος με επιτυχία, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση να:

αναγνωρίζει τους παράγοντες κινδύνου, να κατανοεί τη σημασία τους και να λαμβάνει αποφάσεις για την αποφυγή τους.

γνωρίζει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των περιγραφικών και πειραματικών μελετών και την παρέμβασή τους σε ευαίσθητες ομάδες πληθυσμών (πχ παιδιά, έφηβους, χώροι εργασίας, σχολεία, νοσοκομεία).

χρησιμοποιεί εργαλεία μελέτης μεταβλητότητας διατροφικών συνηθειών όπως είναι η εγκυρότητα των ερωτηματολογίων.

ερμηνεύει δείκτες νοσηρότητας, θνησιμότητας, θνητότητας.

συμβουλεύει τον ασθενή σχετικά με τις έρευνες στις περιπτώσεις μεταβολικών νοσημάτων, καρδιαγγειακών, καρκίνου, και νοσημάτων του πεπτικού συστήματος.

συμμετέχει σε διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου βιολογικών δεικτών διατροφικής πρόσληψης.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περαιτέρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Χρήση αξιόπιστων ερωτηματολογίων για έρευνες διατροφικής επιδημιολογίας

Διάχυση αποτελεσμάτων από τις επιδημιολογικές μελέτες σε εθνικό ή Ευρωπαϊκό επίπεδο

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος.

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Σκοποί και χρήσεις της διατροφικής επιδημιολογίας

Επιδημιολογική προσέγγιση δίαιτας και νόσου

Δείκτες νοσηρότητας, θνησιμότητας και θνητότητας

Περιγραφικές έρευνες, προοπτικές έρευνες, έρευνες ασθενών και μαρτύρων. Πηγές μεταβλητότητας στη δίαιτα

Πραγματοποίηση έρευνας διατροφικής επιδημιολογίας

Χρήση διατροφικών προτυποποιημένων ερωτηματολογίων. Επαναληψιμότητα και εγκυρότητα των ερωτηματολογίων συχνότητας/ κατανάλωσης τροφίμων

Αξιολόγηση της σωματικής δραστηριότητας στη διατροφική επιδημιολογία

Προσυμπτωματικός έλεγχος, βιοχημικοί δείκτες διατροφικής πρόσληψης

Επιπτώσεις της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης για τις επιδημιολογικές αναλύσεις

Έρευνες σχετικά με το ρόλο της διατροφής στην υγεία και την ασθένεια

Ζητήματα κατά την ανάλυση και παρουσίαση διατροφικών δεδομένων

Διατροφή και καρκίνος

Διατροφή και στεφανιαία νόσος

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Ατομικές εργασίες-παρουσιάσεις 7
Εξέταση θεωρίας 2
Αυτοτελής μελέτη 27
Σύνολο Μαθήματος 75

αλλΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

 

Το μάθημα εξετάζεται κατά 60% με γραπτή δοκιμασία η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλής επιλογής ή /και ερωτήσεων ανάπτυξης.

 

Το υπόλοιπο 40% εξετάζεται από την παρουσίαση της εργασίας.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διατροφική Επιδημιολογία. W. Walter. Έκδοση 1η. Broken Hill Publishers Ltd. 2021

Eπιδημιολογία και Δημόσια Υγεία. R.H. Friis, T.A. Sellers. Broken Hill Publishers Ltd. 2008.

3) Γενική και Κλινική Επιδημιολογία. Δ. Τριχόπουλος, Π.Δ. Λάγιου. Εκδόσεις Παρισιάνου. 2011.