Κατεύθυνσης
Νεότερη και Σύγχρονη Δραματολογία: Θέατρο του Παραλόγου έως το Μεταμοντέρνο
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Το μάθημα έχει ως στόχο να παρουσιάσει τις βασικότερες τάσεις στη μεταπολεμική ευρωπαϊκή και αμερικανική δραματουργία, εστιάζοντας στην ανάλυση επιλεγμένων έργων από αντιπροσωπευτικούς συγγραφείς, τοποθετώντας τα ταυτόχρονα στο αισθητικό και ιστορικό τους περιβάλλον. Το μάθημα αυτό στοχεύει στην ειδική κατάρτιση των φοιτητών/τριών ως προς τον «κανόνα» του νεότερου και σύγχρονου ξένου δραματικού ρεπερτορίου και αποτελεί βασικό μέρος των βασικών γνώσεων ιστορίας θεάτρου και δραματολογίας των φοιτητών/τριών που ειδικεύονται είτε στη θεατρολογία είτε στις παραστατικές τέχνες.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται:
● να γνωρίζουν τις βασικότερες μεταπολεμικές εξελίξεις στη δραματουργία, από το θέατρο του παραλόγου στο μεταμοντέρνο/μεταδραματικό θέατρο
● να γνωρίζουν τους σημαντικότερους σύγχρονους ξένους δραματουργούς
● να έχουν αναλύσει εις βάθος αντιπροσωπευτικά έργα της περιόδου τόσο από δραματολογικής απόψεως όσο και σε σχέση με τις αισθητικές τάσεις, θεωρητικές προβληματικές και το ιστορικό περιβάλλον με το οποίο συνδέονται
● να έχουν αφυπνισθεί ως προς τα βασικότερα θέματα και υφολογικά χαρακτηριστικά του μοντέρνου και σύγχρονου θεατρικού έργου
● να έχουν αναλύσει αντιπροσωπευτικά έργα της μεταπολεμικής δραματουργίας (γνώση και εφαρμογή) και θα έχουν αποκτήσει δεξιότητες έρευνας, συγγραφής και παρουσίασης μιας επιστημονικής εργασίας θεατρολογικής ειδικότητας, συνδυάζοντας την ανάλυση του κειμένου με θεωρία και ιστορία (εφαρμογή).
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
● Αυτόνομη εργασία
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
● Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
● Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης Επίσης,
● Κριτική και αναλυτική σκέψη
● Ερευνητική ικανότητα εις βάθος
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα επισκοπεί την εξέλιξη του ευρωπαϊκού και αμερικανικού θεάτρου από την μεταπολεμική
περίοδο έως τις μέρες μας, και εξετάζει εκ του σύνεγγυς έργα-σταθμούς της σύγχρονης δραματουργίας, από το Θέατρο του Παραλόγου έως και το μεταμοντέρνο θέατρο. Αποτελεί σημαντικό μέρος της βασικής θεατρολογικής κατάρτισης αφού καλύπτει τη δραματική παραγωγή μετά τα εισαγωγικά μαθήματα
ευρωπαϊκής ιστορίας και δραματολογίας που λαμβάνουν οι φοιτητές/φοιτήτριες στα μαθήματα κορμού.
Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του μαθήματος αναλύονται μορφολογικά και τοποθετούνται ιστορικά
επιλεγμένα έργα σημαντικών νεότερων και σύγχρονων δυτικών δραματουργών, όπως οι Σάμουελ Μπέκετ, Ευγένιος Ιονέσκο, Ζαν Ζενέ, Χάροντλ Πίντερ, Έντουαρντ Άλμπυ, Φερνάντο Αραμπάλ, Ντάριο Φο, Ντέηβιντ Μάμετ, Τομ Στόπαρντ, Χάινερ Μύλλερ, Πέτερ Χάνκε, Κάρυλ Τσέρτσυλ, Σάρα Κέην, Χάουαρντ Μπάρκερ, κ. ά.Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα. Η διδάσκουσα έχει αναρτήσει στο eclass όλα τα υπό εξέταση θεατρικά έργα και πολλά κριτικά κείμενα της βιβλιογραφίας, ώστε να έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές/τριες σε αυτά
*Η αρίθμηση αναφέρεται στην αντίστοιχη εβδομάδα του μαθήματος.
1. Εισαγωγή στη σύγχρονη διεθνή δραματολογία, Από το 1950-σήμερα.α’ μέρος
2. Εισαγωγή στη σύγχρονη διεθνή δραματολογία, Από το 1950-
σήμερα.
β’ μέρος
3. Το θέατρο του Παραλόγου 1940- 1970
Στην Ευρώπη
4. Ό.π.
5. Ό.π.
6. Ό.π.
7. Ό.π
8. Το θέατρο του Παραλόγου 1940-1970
Στις ΗΠΑ
9. Πολιτικό θέατρο 1960-1990
10. Ὀ.π.
11. Εκδοχές του Μεταμοντέρνου Δράματος. (1970-σήμερα
12. Ὀ.π.
13. Ὀ.π.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
25
Σεμινάρια με ασκήσεις πράξης που εστιάζουν στην ανάλυση μελετών περίπτωσης / Διαδραστική διδασκαλία
12
Συγγραφή εργασίας/ Παρουσίαση
28
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας Αυτοτελής μελέτη
25
Εξετάσεις
35
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδοι αξιολόγησης
● Γραπτή εξέταση με ερωτήσεις ανάπτυξης σύντομων δοκιμίων
● Γραπτή εργασία
● Βιβλιογραφική/παραστασιογραφική έρευνα και δημόσια παρουσίαση μελέτης εφαρμογής
Τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις αξιολόγησης γνωστοποιούνται από την αρχή του εξαμήνου στους/στις φοιτητές /τριες μέσω του e-class, στις περιγραφές μαθημάτων του Προγράμματος Σπουδών που αναρτάται κάθε ακ. έτος
στην ιστοσελίδα του Τμήματος και αναφέρονται και προφορικά στην τάξη.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Βαροπούλου, Ε. (2003). Το ζωντανό θέατρο. Δοκίμιο για τη σύγχρονη σκηνή, Αθήνα: Άγρα.
• Βrockett, O.& F. Robert (1991). Century of Innovation, Massachusetts: Alyson and Bacon.
• Γερμανού, Μάρω. (2006) Το ακατανόμαστο θέατρο του Σάμιουελ Μπέκετ. Αθήνα: νήσος.
• Γεωργοπούλου, Β. και Σπυροπούλου, Αγγ. Επιμ. (2014). Θεάτρου Πόλις, τχ. 1, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου http://ts.uop.gr.
• Docherty, B. ed.(1994). Twentieth Century European Drama, London: Macmillan.
• Έσσλιν, Μ. (1970), Το θέατρο του παραλόγου, Αρίων, Αθήνα.
• Fischer-Lichte, E. (2011-12). Ιστορία του θεατρικού δράματος, τ. α’-β’, Αθήνα: Πλέθρον.
• Innes, Ch. (2002). Modern British Drama, Cambridge: Cambridge UP.
• Lehmann,H-T. (2006). Postdramatic Theatre, London: Routledge.
• Μπακονικόλα, Χ. (1991). Οπτικές και προοπτικές του δράματος, Σμίλη, Αθήνα.
• Πατσαλίδης, Σ. (2004). Θέατρο και Θεωρία, Θεσσαλονίκη: UniversityStudioPress,.
• Πατσαλίδης, Σ. (2004). Από την αναπαράσταση στην παράσταση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
• Πατσαλίδης, Σ. (2012). Θέατρο και παγκοσμιοποίηση, Αθήνα: Παπαζήσης.
• Σακελλαρίδου, Έ. (2012). Σύγχρονο γυναικείο θέατρο, Θεσ/νίκη: Επίκεντρο.
• Σακελλαρίδου, Έ. (2012) Θέατρο, Πολιτική, Αισθητική, Αθήνα: Παπαζήσης.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS