Κατεύθυνσης
Υποκριτική ΙΙ
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Τα μαθησιακά αποτελέσματα για τον φοιτητή που αξιολογείται επιτυχώς στο μάθημα, περιλαμβάνουν τα εξής επίπεδα μάθησης
1. Τη γνώση
-Βασικών εννοιών και τεχνικών διαχείρισης της εκφοράς του θεατρικού λόγου
-Αποδομεί το θεατρικό κείμενο σε λέξεις και διαχειρίζεται την ηχητική και ρυθμική τους αξία.
-Προσέγγιση της λέξης μέσω των αισθήσεων: ακοή, γεύση.
-Υπονομεύει τη συμβατική στίξη του θεατρικού κειμένου.
-Αναγνωρίζει και διαχειρίζεται τους κειμενικούς ρυθμούς.
-Κατανοεί το θεατρικό κείμενο όχι μέσω της κειμενικής ανάλυσης αλλά μέσω της σκηνικής επικοινωνίας.2. Την εφαρμογή
-χρησιμοποιεί το θεατρικό κείμενο ως όχημα επικοινωνίας με τον συμπαίκτη του.
-εκτελεί ασκήσεις σκηνικής επικοινωνίας με χρήση θεατρικού κειμένου και έμφαση στη διαδικασία μεταφοράς νοήματος και όχι συναισθημάτων.
-εφαρμόζει επί σκηνής την διδασκόμενη μέθοδο των πέντε σταδίων επεξεργασίας του λόγου: πρόκειται για πρωτότυπη μέθοδο διδασκαλίας η οποία εμπλουτιζεται διαρκώς μέσω των ερευνητικών εφαρμογών της στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος.
-εκτελεί ασκήσεις μετατόπισης της ενέργειας με στόχο την ενεργοποίηση των συναισθημάτων.3. Τη σύνθεση
-Συνδυάζει τα στοιχεία των μεθόδων που έχει διδαχθεί, παράγοντας στο τέλος του εξαμνήνου μία σκηνική σύνθεση ομαδικού χαρακτήρα.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ
ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΦΥΛΟΥ ΑΣΚΗΣΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗΣ
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα Υποκριτική ΙΙ έχει κυρίως μορφή πρακτικής καλλιτεχνικής εξάσκησης ενώ περιλαμβάνει και κάποια στοιχεία θεωρητικής κατάρτισης. Απευθύνεται στους φοιτητές της κατεύθυνσης παραστατικών τεχνών. Στόχος του μαθήματος είναι η εξάσκηση των φοιτητών στη διαχείριση του θεατρικού λόγου με έμφαση στις εξής κατευθύνσεις: επεξεργασία της λέξης, ως ελάχιστης νοηματικής μονάδας του κειμένου, διαχείριση της ηχητικής και ρυθμικής αξίας λέξεων και φράσεων, στίξη, απεύθυνση, κατανόηση νοηματικών επιπέδων. Τελικός στόχος, στο τέλος των μαθημάτων, οι φοιτητές να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν το κείμενο ως όχημα επικοινωνίας με τον συμπαίκτη τους. Η πρακτική άσκηση είναι ο κεντρικός άξονας του μαθήματος. Στα δύο πρώτα στάδια η έμφαση δίνεται στην τεχνική. Στα υπόλοιπα τρία, στην ποιότητα της επικοινωνίας.
Η μέθοδος που ακολουθείται είναι πρωτότυπη, δοκιμάζεται και εμπλουτίζεται από το 2005 μέχρι σήμερα σε συνεργασία τόσο με επαγγελματίες ηθοποιούς όσο και με σπουδαστές του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ (μέχρι το 2011) και του Τμήματος Θεατρικώ Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΛ. (μετά το 2011).Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Αποδόμηση του κειμένου σε λέξεις. Προσέγγιση της λέξης μέσω των αισθήσεων: ακοή, γεύση.
2. Αποδόμηση του κειμένου σε λέξεις. Προσέγγιση της λέξης μέσω των αισθήσεων: ακοή, γεύση.
3. Σύνθεση σε φράσεις: υπονόμευση της συμβατικής στίξης και αναζήτηση ρυθμών. Άσκηση πάνω στην έννοια της αμφιβολίας για το κείμενο.
4. Σύνθεση σε φράσεις: υπονόμευση της
συμβατικής στίξης και αναζήτηση ρυθμών. Άσκηση πάνω στην έννοια της αμφιβολίας για το κείμενο.
5. Απεύθυνση του κειμένου στον συμπάικτη: έμφαση στη διαδικασία μεταφοράς νοήματος και όχι συναισθημάτων. Ασκήσεις επικοινωνίας.
6. Απεύθυνση του κειμένου στον συμπάικτη: έμφαση στη διαδικασία μεταφοράς νοήματος και όχι συναισθημάτων. Ασκήσεις επικοινωνίας.
7. Ασκήσεις κατανόησης του κειμένου μέσω της επικοινωνίας.
8. Απεύθυνση και σχέση με το χώρο. Εγγύτητα και απόσταση Η ανάγκη της απεύθυνσης και η ενεργοποίηση των συναισθημάτων.
9. Ασκήσεις προετοιμασίας του σώματος για την “είσοδό” του ηθοποιού στην πρόβα. Έμφαση στο διαχωρισμό των εννοιών ζέσταμα και training (άσκηση/προπόνηση).
10. Θεωρητική διδασκαλία πάνω σε προβλήματα εκφοράς του λόγου στην τέχνη της υποκριτικής.
11. Ασκήσεις μετατόπισ ενέργειας: η απεύθυνση το συνδυάζεται με σ σωματικής δυσκολίας. Η μετ της ενέργειας ως παρ ενεργοποίησης συναισθημάτ
12. Ασκήσεις μετατόπισ ενέργειας: η απεύθυνση το συνδυάζεται με σ σωματικής δυσκολίας. Η μετ της ενέργειας ως παρ ενεργοποίησης συναισθημάτ
13. Ασκήσεις μετατόπισ ενέργειας: η απεύθυνση το συνδυάζεται με σ σωματικής δυσκολίας. Η μετ της ενέργειας ως παρ ενεργοποίησης συναισθημάτ - ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Καλλιτεχνικό εργαστήριο
44
Καλλίτεχνικη δημιουργία - πρόβες προετοιμασίας ανάμεσα στα μαθήματα
52
Γενικές πρόβες προετοιμασίες τελικής παρουσίασης
21
Θεωρητική διδασκαλία
8
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Τελική δημόσια παρουσίαση πρακτικών σκηνικών εφαρμογών καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Η αξιολόγηση είναι ατομική και εξετάζει το βαθμό πληρότητας της
καλλιτεχνικής ερμηνείας του φοιτητή βάσει των παρακάτω κριτηρίων:
1. Διαθεσιμότητα
2. Εργατικότητα
3. Αφομοίωση σκηνικών οδηγιών
4. Σκηνική διαχείριση θεατρικού κειμένου
5. Βαθμός αξιοποίησης φυσικών φωνητικών προσόντων
6. Καθαρότητα απεύθυνσης, βαθμός επικοινωνίας με τον
συμπαίκτη, αντιληπτική ικανότητα ανάλυσης του θεατρικού κειμένου.Στα καλλιτεχνικά μαθήματα, ειδικά στους τομείς της Υποκριτικής και της Σκηνοθεσίας, τα κριτήρια αξιολόγησης τα κριτήρια εμπεριέχουν πάντοτε ένα βαθμό υποκειμενισμού. Για να αποφευχθεί ο κίνδυνος αδικιών ή έντονου υποκειμενισμού, οι αξιολογήσεις και οι
παρατηρήσεις γίνονται δημόσια κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Επίσης, στην αρχή του εξαμήνου οι φοιτητές πληροφορούνται τα ειδικά κριτήρια αξιολόγησης που ισχύουν για το συγκεκριμένο μάθημα.
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσβάσιμα σπό τους φοιτητές στο: - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• ADAMOU Christina, The actor between stage and screen, Athens, Kastaniotis, 2008.
• BOGART Anne and LANDAU Tina, The Viewpoints Book: Practical Guide to Viewpoints and Composition, New York, Theatre Communications Group, 2005.
• BROOK, Peter. (1998) Threads of Time, Counterpoint, USA
• OIDA Yoshi, An actor Adrift, Methuen, London, 1992.
• DIDEROT Denis, Paradoxe sur le comedien, (greek edition, 1995, Athens , Polis)● Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Αθήνα, ύψιλον/βιβλία, 2024.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS